גולד חדשות
צרכנות וחדשות זה אצלינו!

גולד חדשות

חדשות וצרכנות זה אצלינו!

טקסים ממלכתיים בישראל

תוכן עניינים

הנדלמן וכץ- טקסים ממלכתיים בישראל:

  • בעיניים פונקציונאליות, הטקסים הללו משרתים צורך בחברה: טקסי לכידות. ניסיון לייצר דבק חברתי.
  • בעיניים לא פונקציונאליות, ניתוח הבנייתי-פרשני-סמלי של טקסים בחברה לאומית. המאמר חושף את המאמץ הפונקציונאלי של המדינה. הנלדמן וכץ לוקחים את הטקס ה"טבעי" לכאורה הוא בעצם החלטה אנושית והבנייה חברתית. יש כאן גוף של אינטרסים,המדינה, הקובעת את המבנה הנרטיבי. הנדלמן וכץ מראים לנו איך האירוע הובנה בחברה, לא רק מצביע על הטקסים וטוען שזו לכידות, מדגים כיצד המדינה מנסה לקיים טקס לכידות.

המדינה מבנה את המציאות על ידי היבטים סמליים: המשפחה, הרמטכ"ל שנמצא מתחת לנשיא, המרחב והזמן.

-זה מראה שבטקס אין שום דבר טבעי. המטרה שלנו כחוקרי תרבות הוא לחשוף את מקור הבחירות הללו.

 

– הנדלמן וכץ פוגשים את אליאדה במעבר בין זמן רגיל לזמן קדוש . הר הרצל כאקסיס מונדי.

 

דוגמאות:

ניתוח טקסים בחברות מורכבות ובנו זמננו- מגוון סוגים:

טקסים מורכבים- "אנחנו" מול "הם":

  • טקס שבת האור בכנסיית הקבר: מבטא הרבה יותר קונפליקט בין עדות נוצריות שונות מאשר טקס לכידות.
  • הקרנבל בברזיל: מאין טקס היפוך, בו האוכלוסייה הענייה בברזיל הופכים להיות האנשים החשובים לחודש אחד. ניתן לראות בטקס כאירוע בו הלבנים נונים לכהים לשעשע אותם.
  • טקסים אלטרנטיביים: מציעים התבדלות וביקורת על החברה, לא לכידות. מדליקים שם משואות אנשים שמביעים ביקורת על הנושאים שעולים בטקס הדלקת המשואות.

טקסים אישיים:

  • טקסי הגדרה אישיים של שינוי זהות
  • שמילוביץ' וויס- "שמן ורזה"- ניתוח טקסים של אנשים לפני ואחרי ניתוח קיצור קיבה. הניתוח- השלב הלימינאלי.

הטקסים הללו יותר אישיים, דרכם ניתן ללמוד על העולם המודרני: עולם שיש בו שינויים קיצוניים וגורם לנו להזדקק לטקסים אישיים שמאפשרים לנו לנוע בשינויים אלה.

תרבות פופולארית כטקס:

  • בחירות: הטקס של הדמוקרטיה.
  • ספורט: טרנד רכיבות אופניים בשבתות.
  • ישיבה בבתי קפה כפרלמנט.

מכאן ניתן להשוות תרבויות שונות (בתי קפה בירושלים מול תל אביב). באמצעות הטקס אנו מנסים לומר אמירה על שינויים בתרבות, קטגוריות חברתיות, מפרשים את החברה והתרבות- חשוב לזכור שהחברה שלנו היא מורכבת מזהויות שונות.

 

ניתוח אנתרופולוגי- הקדמה

  • נקודת המוצא הרעיונית: האנתרופולוגיה- מדע פרשני
  • הפירוש של מצב הוא הפעולה ההופכת אותו לאדם.
  • כל מדעי האדם למיניהם עוסקים בניתוח יצורים פרשניים.
  • האנתרופולוגיה היא עבודה פרשנית על מושאי מחקר פרשניים.
  • האנתרופולוג מקבל את המובן מאליו של נחקריו כנקודת מוצא, אבל מנסה לחקור מדוע הגיעו נחקריו למצב הנוכחי.
  • איסוף הממצאים: מתוך המציאות של בני האדם, בתצפית משתתפת. (או ראיון).
  • שאלות מרכזיות: מ"מה קורה"- תיאור מחוק, ל"איך מבינים את מה שקורה "תיאור גדוש".
  • בסיס הניתוח: אופי הפרקטיקה והשיח האנושי.
  • ניתוח כשפה: נלמד מקריאה וכתיבה
  • דגשים: אינדוקטיביות, הוליסטיות, מיקרוסקופיות, השוואתיות

 

כיצד לנתח?

Bottom->  up-  מפרטים לתיאוריה.

  • התופעה הנצפת.(Snap shot)
  • עיבוי משמעויות ופרשנויות הנחקרים.
  • פרשנות החוקר. (גירץ- ניגודים בינאריים)
  • הקשר רחב יותר\ השוואות- במבחן, למאמרים. (גירץ- השוואה למשחק הבייסבול האמריקאי).
  • המטרה של כל זה: טענה תיאורטית רחבה שתציע חידוש. (גירץ- מופע תרבותי מלמד אותנו על תרבות וחברה).

 

במבחן:

התיאור המחוק מופיע בהתחלה, אחרי שטענו את הטענה המרכזית. ההקשר הרחב מתגלה רק בסופו.

 

כתיבה וקריאה

  • קריאה פעילה:
  • קריאה תוך הדגשות והערות שוליים.
  • הבנת טקט והבנת משמעות הקטע.
  • שרטוט של מבנה הטענה.
  • כתיבה:
  • ניתוח מחשבתי.
  • ניסוח טענה מרכזית.
  • שרטוט.
  • מבנה הטענות המובילות אליה.
  • כתיבה, כתיבת פתיחה וסיכום.

טענות מרכזיות:

  1. טקס המילה הוא ייצוג של קוסמולוגיה שמתחילים להיות בה בקיעים: דרך שיח ליברלי, שלמות גוף, אסתטיקה. בטקסט נוצרת תחרות בין שני שיחים ושבירה מסוימת בקוסמולוגיה.
  2. כמה קשה לשבור את הטקס, החוזק של הטקס- הטקס הפך להיות טבעי, יש סנקציות חברתיות שליליות כנגד מי שלא מל את בנו.
  3. שיחים שונים לברית מילה המתערבבים אחד בשני- הרופאה, מצדדת במילה. עו"ד משתמשים ברמב"ם כדי לשלול את המילה. אין הפרדה בין השיחים, יש ניתוח מורכב.
  4. מגדר- שם פורטל ההורים, את האב מעניינת ההנאה, האמהות מדברות על שלמות הגוף.
  5. אינטרנט- כלי של ידע ושבירת סמכות. שבירת סמכות אקדמית- הטקסט מהאינטרנט.