"(religion is a wish- fulfilling illusion (key sentences, not an excact quote"
פרויד אומק שדת אינה משכנעת באופן לוגי, אין לה הוכחות- ועדיין המון אנשים מאמינים בה. למה? כי הם רוצים מאד להאמין. יש להם תמריץ מאד גדול להאמין וזה ה- wish- fulfilling.
פרויד עושה הבחנה בין טעות (error), אשליה (illusion), וdelusion-. delusion יהיה להתעקש להאמין למשהו כשכל הדברים מראים שהוא לא נכון. פרויד לא אומר שאלוהים הוא דלוציה, אלא אילוצה. פרויד אומר illusion זה להאמין במשהו כי אנחנו ממש רוצים להאמין בו. זה לא ערך האמת של מה שאנו מאמינים בו- אלא למה אנחנו מאמינים לו.
***
It would be very nice if there were a God who created the world and was a benevolent Providence, and if there were a moral order in the universe and an after-life; but it is a very striking fact that all this is exactly as we are bound to wish it to be. (p. 34)
שם הוא רואה את הבעיה- בכך שהאלוהים הוא בדיוק כפי שאנו צריכים שהוא יהיה. זו עמדתו הסובלנית יחסית כלפי דת. דוגמה ליחס יותר שלילי שלו לדת:
Let us return once more to the question of religious doctrines. We can now repeat that all of them are illusions and insusceptible of proof. No one can be compelled to think them true, to believe in them. Some of them are so improbable, so incompatible with everything we have laboriously discovered about the reality of the world, that we may compare them – if we pay proper regard to the psychological differences – to delusions. ( p.31)
***
בעקרון הוא דבק ברעיון של דת באילוזיה (ולא דלוזיה), על אף מה שכבר כתוב פה.
עוד אחד ממשפטי המפתח של פרויד הוא:
"( Ontogenesis Recapitulates Phylogeneses (key sentences, not an excact quote"
Phylogeneses- התפתחות האנושות.
Ontogenesis -התפתחותו של כל אידיבידואל.
Recapitulates- משקף, מראה.
התפתחות של אדם אינדיבידואל משקפת את מה שקורה לאנושות: ילד קטן מאד -> אמונה בטוטם-> אמונה באלוהות- דת-> שלב מפוכח- האינדיבידואל לא צריך את האלוציה ומקבל את זה שהוא לא ישלוט בהכל ולומד על המציאות דרך המדע.
Our God Loros""- המדע שלנו הוא האלוהים, זה השלב הסופי של ההתפתחות באינדיבידואל ובחברה.
ראיות אמפיריות
מחקר נעשה ב-1992 על ידי ווטסון ומורס- כדי לבדוק אם ניתן לעשות מחקר אמפירי על העניין. אם זה נכון, ככל שאדם יהיה עם תסביך אדיפלי יותר גדול, זה יתבטא באופן האמונה, וככל שיהיה כעס יותר גדול על האבא, יהיה כעס יותר גדול על האלוהים. אז לקחו סטודנטים ונתנו להם למלא שאלונים על ההורים שלהם. אז נתנו להם להסתכל על הלוח. על הלוח שמו הרבה צלבים והרבה תמונות של מריה. חלק מהצלבים היו ניטרלים וחלק עם תמונות של ישו סובל. ותמונות של מרי מתמימות מאד, ועד למיניות מאד. הם בקשו את הנבדקים לבחור את התמונות שהכי משקפות את האמונה שלהם, והיתה קורולציה שהתאימה לתיאוריות של פרויד.
פסיכולוגיה אבולוציונרית של הדת
גם דרווין עצמו רמז מעט על פסיכולוגיה אבולוציונית- הוא אמר שהוא מדבר על תכונות פיזיות וע חיות, אבל בעתיד הרחוק פסיכולוגיה תתבסס על הצרכים של כוח מנטלי, ואבולוציה תהיה בסיס להבין את מוח האדם.
בהתחלה ניסו ליישם את זה ונחלו כישלון ואז זה הפסיק במשך 60 שנה. מ-1990 התחום של פסיכולוגיה אבולוציונית חזר לפרוח, ופסיכולוגיה אבולוציונית של הדת התחילה לפרוח שוב כעבור 10 שנים. להגיד שאנו הולכים ליישם את האבולוציה, משהו מדעי, תיושם באופן אובייקטיבי לחלוטין על הדת.
אבולוציה ופסיכולוגיה לא חייבים להתנגש, אבל אם מסתכלים על זה באופן אובייקטיבי יש משהו אחד בו אבולוציה מאיימת על דת- ריצ'ארד דוקניס, אמר שכל מי שלא מאמין באלוהים לפני דארווין פשוט לא הסתכל טוב. כלומר- אם אתה מסיק אלוהים מהעולם המורכב והמ"מושלם", בו כל יצור מתאים לחלוטין לסביבתו- האבולוציה הביאה הסבר אלטרנטיבי לדת. בעיני הפסיכולוגיה האבולוציונית יש מספיק הסברים משכנעים למורכבות של הטבע והאדם בלי שיהיה אלוהים.