גולד חדשות
צרכנות וחדשות זה אצלינו!

גולד חדשות

חדשות וצרכנות זה אצלינו!

סוגים שונים של סמלי מפתח

תוכן עניינים

 

  • עצם מרכזי- מסכם של החברה.
  • מטאפורה לחברה. החברה המערבית כמכונה משומנת, לדוגמא.
  • תסריט מפתח בחברה- השואה לדוגמא, בישראל.
  • מיתוסים

כמובן שיש שילובים שונים בין הסוגים השונים.

 

הסמלים הם כלי שלנו שאנו ממקדים עליו את המבט כדי שנוכל לפרש את התרבות בצורה מוצלחת.

הסמל יכול להיות גם תסריט, כמו "החלום האמריקאי" בארה"ב. גם מיתוסים הם סמלי מפתח, כמו סיפור בריאת האדם היהודי, הוא מסביר לנו את עצמנו ואת עצם קיומנו.

 

טקסים

 

קליפורד גירץ- דגמים לקבוצות של סמלים\ דפוסי תרבות:

מנסה לחלק סמלים לשתי קטגוריות שעל ידי הבנתן נוכל להעמיק את העיסוק שלנו בסמלים.גירץ מחלק את הסמלים ל:

Model of "דגם של המציאות": דגם מוקטן של המבנה החברתי הגדול. לא אמור לעשות שינוי אלא "לצלם מצב", לייצג את המציאות. (מיני ישראל)

גירץ נותן דוגמא של סכר. תמונה של סכר, תרשים זרימה של המים, תמונה של סכר רק משקפת לנו מה זה סכר.

מנגד, יש קבוצה שניה של סמלים: model for "מודל בשביל המציאות": פעילות תרבותית שחוזה, מוכננת, מעצבת ובונה מצב אחר. הוא פועל כמקור מידע שמניע לפעולה.

  • השילוב וההמרה בינם הוא המעניין.

"קרב התרנגולים הבאלינזי"- קרב התרנגולים הוא ייצוג של התרנגול כגבר.

הבלינזים עושים זאת לא רק כדי שהם יבינו מה זה אומר להיות באלינזי וגם כיצד יש להתנהג כבאלינזי.

 

קוסמולוגיה וסמלים

סמל הוא דבר מה המייצג דבר אחר, בעל משמעות רגשית או רעיונית, באופן מסויים שמוסכם על בני אד בקבוצה אנושית מסוימת.

  • אליאדה- קידוש מרחב וזמן, תכונות הזמן הקדוש, ציר עולם מרחבי
  • א"פ ול"ש- מערכת סיבתיות, סמליות.
  • ממדי הסמל- שרירותיות, יחסיות, הסכמיות, פומביות, מסר+משמעות
  • גישות שונות שואלות שאלות שונות על הסמל
  • גירץ- "מודל של" "מודל בשביל"
  • אורטנר- "סמל מפתח"- זיהוי וסוגים.

 

כאשר אנו מנתחים סמלים אנו בוחרים להתמקד בפן מסוים של התרבות על מנת לחלץ מתוכו משמעויות על מנת להבין את התרבות יותר טוב.

 

בין סמל דת וטקס

גירץ: הדת כמערכת תרבותית-סמלית כוללת- קוסמולוגיה קדושה.

הדת היא מערכת כללית שמסבירה לנו את הקשיים הכי גדולים שלנו, הפרדוקסים בחיינו, את הכאוס. הדת מסבירה לנו במה להאמין וגם איך לפעול. היא מערכת גדולה שנוצרת ומתמסדת באמצעות תרבות וסמלים.

 

מדוע האנתרופולוגיה מתעניינת בטקסים?

  • הפולחן. הטקס הוא המקום הפולחני אשר מספר לנו את האמונה. מיקרוקוסמוס של תרבות המתייחס לבעיות הקיום המרכזיות
  • יש כאן המרה ישירה בין "מודל של" לבין "מודל בשביל". מודל של- ספר תנך אשר מייצג לנו מה זה להיות יהודי. מודל בשביל- מתגלם במציאות באמצעות טקס. בגלל ההמרה הישירה הזאת האנתרופולוגים אוהבים להתעסק בטקסים: איך הופכים לערך להפוך להתנהגות. הטקס נוגע בבעיות הקיום המרכזיות שלנו.
  • ויזואליות- ניתן להבין את הטקס ולראות אותו גם בלי להבין את השפה.

מהו טקס לפי האנתרו'? בין טקס לריטואל

  • במקור- התבוננות בטקסים מסורתיים (לעיתים אקזוטיים ולא רציונליים, שנתנו הוכחה שהם "פרימיטיבים") שהם תמצית הדת.

בדרך כלל:

  • טקסים חד פעמיים: הקשורים במהלך\ מעבר החיים.
  • טקסים מחזוריים עונתיים, שבועיים וכו'- חקלאיים או הסטוריים.

 

במאה ה-20 מתקיים איזשהו שינוי. החוקרים מבינים שיש טקסים לא דתיים בחיים.

  • חילון של עולם הטקסים
  • בין טקס לריטואל (התנהגות טקסית)- כמעט כל ההתנהגות שלנו היא ריטואלית.

 

  • כאן נתמקד בטקסים בעלי אופן מסורתי יותר.

 

"כללי הטקס"- מאפיינים

  • פומביות- נוכל לראות את הטקס, לא רעיון שנמצא בתוכי.
  • פורמאליות וחזרתיות- "לפי כללי הטקס" אך "הרשות נתונה".
  • מחויבות להשתתפות
  • הפסקה מהשגרה הכללית, אירוע "אחר"
  • תחום בזמן ובמקום
  • עיצוב סמלי חזק
  • מתכוון למשהו מעבר לעצמו- לאמת גדולה
  • אין תועלת מידית- החשיבות היא בעשייתו

 

טקס- אירוע סמלי המורכב מרצף פעולות, המבוצע בסביבה מסוימת ובמחזוריות סדירה.

חשוב- כשאנו מנתחים טקס, אנו יכולים להסביר את הטקס בעזרת המאפיינים הנ"ל.

 

חלוקה של טקסים (החלוקה הפונקציונאלית המסורתית)

מטרתם של טקסים? לכידות חברתית, המשכיות.

טקסי לכידות

טקסי ציבורי המגביר תחושת זהות ושייכות קבוצתיים, מחנך את הפרטים לגבי ההתנהגות המצופה בינם ומכין אותם לקראת פעילות משותפת בעתיד. (יום העצמאות, טקס הדלקת המשואות).

  • חובת השתתפות
  • אין חריגות- ברור איך הוא אמור להתקיים. חזרתיות.
  • למידה על השונה והאסור
  • טבעיות מובנית- כל דבר שנשעה בטקס מרגיש מובנה. פרדוקסאליות.

טקסי היפוך

לדוגמא: פורים.

טקסים בהם מתהפך הסדר החברתי לזמן מוגדר, באון יזום ותחת חוקים קבועים וברורים. אצל גלקמן, בשבט הזולו הנשים המבוגרות חוגגות והגברים נשרים בבית ואם הם יוצאים הן מורשות להכות אותם. לפי גלקמן, הטקס בא להסביר את הסדר החברתי המקובע. אצל הנשים, זה מאפשר לשחרר לחצים.טקסי היפוך מהווים טקס לכידות. כיוון שזה מאשר את הסדר הקבוע, כולם מאמינים שהוא הסדר הנכון. טקס ההיפוך חייב להיות מאושר על ידי החזק בחברה.

טקסי מעבר

טקס ציבורי שנועד לאפשר, להבטיח ולחגוג את המעבר החברתי של פרטים או קבוצות מתוך ולתוך סטאטוסים בעלי חשיבות לחברה. לדוגמא: חתונה,בר מצווה. (הרבה טקסים הם גם וגם- כמו חתונה- גם מעבר וגם לכידות).