זהו גיל שמאז ומתמיד מאוד סיקרן מבוגרים יותר מאשר גילאי הילדות. זהו גיל שמשתקף רבות היום בתרבות הפופלארית, הגבוהה, בסרטים וכו'.
אריסטו כתב על כך, התייחס רבות לנעורים וכתב בין היתר שזוהי תקופה שבה צעירים נמשכים למטרות עליונות, לשאיפות עליונות, לפסגות מוסריות; ובו זמנית מכוונים באופן משמעותי ע"י רגשות עזים. הוא כותב איך הם עושים את הכל יותר מידי: אוהבים, שונאים…
פרנסיס ביקון במאה ה-17 כתב שהצעיר מכוון יותר לעשות מאשר לשקול, להגיב מאשר לשפוט.
רוסו בספרו אמיל מתאר את תקופת הנעורים כאי יציבות, קונפליקטים רגשיים כתוצאה מההבשלה הביולוגית, עלייה בתשוקות, שמובילה את הצעיר להתעלם מהקול הפנימי שפעם כיוון אותו לציית ולהתנגד לשליטה מבחוץ ולצד זה תקופה שבה אנו רואים את ההופעה וההתפתחות של חשיבה שיטתית, לוגית ושל רפלקציה עצמית ומודעות עצמית.
התייחסויות מסוג הזה משקפות איזשהי תפיסה שמדובר בתקופה עם מאפיינים ייחודיים. תקופה שמאופיינת בין היתר בסערת רגשות. אחד הפסיכולוגים ההתפתחותיים HALL לקח מתנועה שהייתה בגרמניה את הביטוי של סערה ולחץ שמתאפיין בתנודות קיצוניות ומצבי רוח, התנגדות למבוגרים ולסמכות שלהם, פגיעות למחלות נפיות, להתנהגויות אנטי-חברתיות וגם לאידיאליזם. מצד אחד תקופה שבה הצעירים מאוד שקועים בעצמם, ומצד שני תקופה בה הם מאוד רגישים לאחרים, מה חושבים עליהם. תקופה אינדיבידואליסטית אחך מצד שני גם עם קונפורמיות. כל זה הוא כתב ב-1901 בערך.
זאת לא התפיסה היחידה שניתן לאתר אותה, גם מבחינה היסטורית. תפיסה אחרת רואה בגיל ההתבגרות כתקופה של חניכה. התפקיד של התקופה זה לרכוש את מה שנחוץ כדי להשתלב וליטול תפקיד בוגר בחברה.
השאלות שיינחו אותנו:
האם מדובר בשלב ברור וייחודד?
– עם התחלה וסוף ברורים? מהם?
מה ייחודי בגיל ההתבגרות?
המשכיות לעומת העדר המשכיות. באופן שבו גיל ההתבגרות בונה ומשקף התפתחות לעומת תקופות קדומות יותר ובאיזה מידה מדובר על שבר או כניסה לשלב שהוא לגמרי שונה בין ילדות להתבגרות. האם יש המשכיות. באיזה מידה מדובר בתקופה של לחץ וסערה או בתקופה של התמודדות נורמלית
האם זה במידה אוניברסלית או שההקשר ההיסטורי והתקבותי גורם לכך שבמקומות שונים יש מסלולי התבגרות שונים ומכאן תשובות שונות לשאלות אלו.
באופן כללי חלק משאלות אלו רלוונטיות לויכוח מתמשך בין שתי תפיסות שונות לגבי המהלך של גיל ההתבגרות:
תפיסה אחת מציעה מודל של השפעות ישירות, התבגרות פיזית, אולי מינית, אולי משהו אחר, בהכרח גורמת לכל מיני תופעות, פסיכולוגיות וכו באופן ישיר. בניגוד לתקופות אחרות ברור שקורים דברים במישור הביולוגים מאשר גילאים אחרים. בגלל שמה שרואים מבחוץ זה התבגרות מסוג מסוים – מינית, אז גישות כמו של אנה פרויד שהן של פעם, של השפעות ישירות, מובן להם מאליו שההתבגרות הפיזית היא המינית והיא מובילה ישר לתסמונת הפסיכולוגית של גיל ההתבגרות.
גישות אחרות מציעות השפעות לא ישירות, כאשר הטיעון הבסיסי (עומד בבסיס המאמר השני בחומר קריאה) הוא שתפיסות וסידורים חברתיים למיניהם משפיעים, לא ישירות על השינויים המיניים אבל משפיעים על המשמעות של השינויים האלה. על התפיסות וההתנהגויות של סוכני חברות למיניהם. אז המודל אומר שהתפיסות והסידורים החברתיים יחד עם ההיסטוריה של המתבגר ושיניים התפתחותיים, משפיעים בסופו של דבר על תופעות פסיכולוגיים למיניהם אבל דרך שינויים של תיווך.
התפתחות ושינויים פיזיולוגים:
התפתחות מינית
- אצל בנות הכל קורה יותר מוקדם מאשר בנים. הדבר הזה לוקח המון זמן, זה לא תהליך של רגע.
- אין התחלה ברורה לדברים, אין נקודה שאפשר להגיד שזה מתחיל.
- זה רלוונטי למודל של השפעות ישירות. ההתבגרות המינית מתחילה לא רק בבת אחת אלא בעוצמה גדולה וזה גורם לכל השיגעונות של גיל ההתבגרות.
- הטווח ענק בין מתבגרים שונים. למה? תהליך ההבשלה המינית מתחיל כאשר המוח מתחיל לסמן: לאשכים אצל בנים, לשחלות אצל בנות, להתחיל להגביר את היצירה של הורמוני המין. לא מדובר במהלך חד פעמי, אלא במהלך גיל ההתבגרות יש יצירה מוגברת של ההורמונים המיניים שלא עומדים לבד אבל מגבירים את ההתפתחות המינית. יש הבדלים רבים ומשמעותיים בין מתבגרים שונים, בין מתבגרים בתקופות היסטוריות שונות, תרבויות וחברות שונות. דבר אחד שמשפיעה על ההתחלה והמהלך זה המגדר, אצל בנות זה מתחיל יותר מוקדם. ההסברים הם בד"כ לכיוון האבולוציה. כלומר ההתבגרות המינית מתחיל כמה שיותר מוקדם כדי להכשיר בנות כמה שיותר מוקדם לתפקיד הביולוגי שלהן. העיתוי – גורם מעוד משמעותי הוא ממדי הגוף והמשקל. בקרב בנות במיוחד, בגלל שמשקל הגוף נחשב לדבר קריטי אז דפוסים היסטוריים ואישיים של תזונה משחקים תפקיד משמעותי. בנות שחוות עלייה משמעותית במשקל יש ממצאים שזה קשור לתחילת ההתבגרות המינית, תאי השומן משחררים לפטים (פרוטאין) שמסמנים סיגנל לגוף שהוא בשל לתחילת ההתבגרות המינית. באופן כללי ההתבגרות המינית מתחילה מוקדם יותר בקרב בנות שמעלות משקל רב יותר. ההסבר הכללי הזה מיושם גם כדי להסביר מדוע ההתבגרות המינית, במיוחד של בנות, היא מוקדמת יותר בארצות מפותחות מאשר בארצות מתפתחות. בקרב מתפתחות ההתפתחות המינית מוקדמת יותר בקרב קבוצות עם מעמד סוציואקונומי גבוה יותר. מחקרים נוספים מדברים על הבדלים בקבוצות של מהגרים בארה"ב, הדור השני מראה התבגרות מוקדמת יותר. בארה"ב ההתפתחות המינית מוקדמת יותר בקרב בנות אפרו-אמריקאיות יותר. הסבר – רמות התזונה לא מדדברות פה אלא משקל, בנות אפרואמריקאיות נוטות לשקול יותר מלבנות. יכול להיות שיש פה גם תרומות גנטיות. העיתוי של גיל ההתבגרות גם אצל בנים מושפע מגנטיקה. מחקרים מצביעים על דימיון רב יותר בקרב תאומים זהים לעומת תאומים לא זהים.
כל זה מתחבר לכך שבנורווגיה וארה"ב רואים ירידה חדה ומשמעותית בגילאי קבלת הוסת. המסלול של ההתפחות המינית אכן משתנה בין קבוצות וגם בתוך הקבוצות.